Wiele osób pragnie w życiu otworzyć własny biznes, na własnych warunkach, być sam sobie szefem. W pierwszej kolejności należy przekalkulować koszty wynajmu przestrzeni do pracy, określić konieczny minimalny metraż do prowadzenia danej działalności i dogodną lokalizację dla klientów i samego właściciela. Jak wygląda obecnie rynek wynajmu lokalu?

Spis treści:

  1. Wybór odpowiedniego lokalu

  2. Charakter prowadzonej działalności gospodarczej

  3. Dostępność lokali użytkowych we Wrocławiu

  4. Na co zwrócić uwagę przy najmie lokalu?

  5. Rola doradcy ds. nieruchomości

Wybór odpowiedniego lokalu

We Wrocławiu coraz więcej biurowców i lokali czeka na najemców, ze względu na popyt, który stoi już od kilku lat na wysokim poziomie. Deweloperzy śmiało stawiają kolejne budynki z przeznaczeniem na lokale użytkowe lub biura dla firm. Jakie lokale cieszą się największym powodzeniem? Na wybór odpowiedniego lokalu do prowadzenia działalności składa się kilka rzeczy, to przede wszystkim odpowiednia lokalizacja, charakter lokalu, który musi pasować pod rodzaj działalności, powierzchnia lokalu a także jej standard i stan techniczny.


fot. WGN Wrocław / Lokale biurowe na wynajem we Wrocławiu

Rodzaj prowadzonej działalności

Do określenia innych kwestii dotyczących lokalu potrzebna jest nam kluczowa informacja, mianowicie jaki rodzaj działalności będzie prowadzony w lokalu, czy będzie to biuro rachunkowe, salon kosmetyczny, czy lokal do sprzedaży detalicznej lub hurtowej. Każdy z wymienionych rodzajów będzie potrzebował innego wyposażenia, innych przyłączy mediów, np. do prowadzenia działalności kosmetycznej konieczny będzie dostęp do bieżącej wody w lokalu, ponieważ sanepid jest zobowiązany do kontroli takiego lokalu i może nie wyrazić zgody na jego otwarcie, a w przypadku biura rachunkowego czy też biura sprzedaży nie będzie to zupełnie potrzebne.

Gdy określimy rodzaj, wtedy szukanie lokalu będzie łatwiejsze o wyeliminowanie lokali, które nie mają tego, co będzie nam niezbędne lub szukanie będzie obejmowało również lokale do samodzielnej adaptacji lub remontu, o ile taką opcję zakładamy. Tu warto wspomnieć o standardzie lokalu i jego stanie technicznym, ponieważ jeżeli nasz wkład własny obejmuje remont lokalu, wtedy możemy wziąć pod uwagę większą ilość lokali do wynajęcia we Wrocławiu. Jeżeli przekształcenie lokalu nie stoi na przeszkodzie ani ze strony wynajmującego ani najemcy to jedynie konieczny będzie nakład finansowy i czas włożony w ewentualny remont.

  • Powierzchnia lokalu

W przypadku sprzedaży hurtowej konieczny będzie lokal o dużym metrażu, aby mógł zmagazynować przedmioty do sprzedaży, w przypadku salonu kosmetycznego niezbędne będzie wydzielenie osobnej strefy na każdy z proponowanych zabiegów oraz osobna toaleta dla klientów, biuro rachunkowe może mieć małą przestrzeń tylko dla biurek pracowników oraz strefę przyjęcia klienta. Wiadomo, że większa powierzchnia to większy nakład finansowy na wynajem oraz opłaty eksploatacyjne, ale należy już od początku szukać takiej powierzchni, aby wystarczyła na swobodne prowadzenie działalności bez konieczności jej relokacji.

  • Lokalizacja

Przy wyborze lokalizacji warto kierować się potrzebami klientów, przede wszystkim dostępu do parkingu, najlepiej bezpłatnego dla klientów, wystarczająca ilość ich miejsc lub możliwość zaparkowania auta w strefie płatnej ale nieopodal lokalu. Warto też szukać lokalu w niedalekiej odległości od przystanku autobusowego lub tramwajowego. Dodatkowo, jeżeli lokal znajduje się na piętrze budynku to czy jest w nim winda lub możliwy jest dostęp dla osób niepełnosprawnych, gdyż takie udogodnienia pozwoli na przyjęcie większej ilości klientów. Najlepsze powodzenie mają lokale usytuowane przy głównej ulicy miasta, w centrum, ze względu na wzmożony ruch pieszych i większa możliwość wejścia klienta lub nawet zapamiętania, że taki lokal istnieje. Coraz większy popyt mają również lokale, które znajdują się na parterze w budynku wielorodzinnym na osiedlu, to sprawia, że wiele osób mieszkających na danym osiedlu będzie chciało mieć bliski dostęp do usługi, bez konieczności przejazdu w inny rejon miasta, nierzadko poświęcając na to większą ilość czasu ze względu na korki na drodze lub szukanie miejsca do zaparkowania auta.


fot. WGN Wrocław / Wynajem lokalu użytkowego we Wrocławiu

Jakie lokale dostępne są na rynku nieruchomości we Wrocławiu?

Biuro WGN we Wrocławiu posiada w swojej ofercie blisko 100 ofert wynajmu lokali we Wrocławiu, w wielu lokalizacjach miasta. Przykładem może być lokal użytkowy zlokalizowany w centrum miasta, przy ul. Piłsudskiego – jedna z głównych ulic Wrocławia.

Lokal o powierzchni prawie 47 m2 z otwartą przestrzenią do adaptacji do wynajęcia za 2 723 PLN, co daje kwotę 58 zł/m2 . Kolejnym przykładem jest lokal usługowy zaaranżowany pod salon kosmetyczny, zlokalizowany w dzielnicy Wrocławia – Fabryczna. Lokal z witryną posiada ponad 36 m2, jest idealny pod usługi kosmetyczne, fryzjerskie, medyczne bez konieczności doinwestowania. Cena za wynajem to 1 835 PLN, czyli 50 zł/m2.
Dla osób marzących o otworzeniu własnego klubu muzycznego lub gastronomicznego polecamy lokal usługowy z wejściem od Pasażu Niepolda w bliskiej odległości od wrocławskiego rynku, w ścisłym centrum. Lokal dotychczas użytkowany jako klub, posiada dwie kondygnacje o powierzchni ponad 270 m2, jego cena wynajmu wynosi 12 326 PLN, co daje 45 zł/m2 oraz zlokalizowany przy Placu Solnym lokal gastronomiczny o powierzchni około 180 m2, za cenę 9000 PLN w przeliczeniu 50 zł/m2.

Osoby szukające powierzchni biurowych do prowadzenia biur np. nieruchomości, rachunkowych mogą znaleźć idealne miejsce dla siebie w budynku biurowym Carbon Tower, który zlokalizowany jest rogu ulic Robotniczej i Fabrycznej, biznesowej części Wrocławia. Jest do dyspozycji kilka lokali użytkowych o różnej powierzchni, każdy najemca wybierze coś dla siebie. Dodatkowym atutem jest parking ulokowany na trzech kondygnacjach. Ceny lokali są uzależnione od ich wielkości, średnia cena za m2 to 60 zł.


fot WGN Wrocław / Lokal gastronomiczny do wynajęcia we Wrocławiu

Na co zwrócić uwagę przy najmie lokalu?

Czas trwania umowy Po znalezieniu idealnej przestrzeni niezbędne jest dopełnienie formalności związanych z samym wynajmem. Najważniejsze jest zawarcie umowy najmu lokalu w formie pisemnej z uwzględnieniem okresu na jaki zostaje zawarta i na jakich zasadach może zostać rozwiązana. Umowa na czas określony uprawnia nas do korzystania z lokalu przez cały okres zawarty w umowie, natomiast umowa na czas nieokreślony może zostać wypowiedziana w każdej chwili z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Opłaty eksploatacyjne W umowie należy pamiętać o zapisie dotyczącym ponoszenia opłat eksploatacyjnych, czyli czynszu oraz koszty dodatkowe wynikające ze zużycia: prąd, gaz, woda czy odbiór odpadów. Można również zastosować kwotę najmu wyższą, ale stałą, która będzie pokrywała opłaty za media, które będą po stronie właściciela lokalu. Inne kwestie Ważną kwestią jest także zobowiązanie w umowie, że właściciel lokalu ubezpieczy lokal, a także zapis o opłacaniu podatku dochodowego przez właściciela, aby nie został on narzucony najemcy.

Wsparcie pośrednika do spraw nieruchomości

Kiedy nie mamy wystarczającej wiedzy na temat wynajmu lokalu lub nie posiadamy czasu na wszelkie czynności związane z szukaniem lokalu do prowadzenia działalności, warto zwrócić się do pośrednika w obrocie nieruchomościami. Biuro nieruchomości WGN jest miejscem, w którym znajdziemy profesjonalnych doradców. Są to osoby, które na co dzień zajmują się nieruchomościami, czuwają nad bezpieczeństwem transakcji i bez problemu przeprowadzą przez cały proces najmu lokalu. Dzięki temu mamy pewność, że pośrednik znajdzie dla nas odpowiedni lokal, pomoże w dopełnieniu formalności, a także odpowie na nurtujące pytania. To pozwoli zaoszczędzić wiele czasu i zbędnego stresu osobie rozpoczynającej prowadzenie własnej działalności. Rynek wynajmu lokali użytkowych we Wrocławiu bardzo dobrze prosperuje, biura nieruchomości posiadają wiele ofert lokali, z podziałem na lokale usługowe, gastronomiczne, biurowe.